Wyrok TSUE z 16.03.2023 r. (C-6/22)- czyli kolejne orzeczenie korzystne dla frankowiczów

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej poraz kolejny stanął po stronie frankowiczów. Najnowsze orzeczenie TSUE w sprawie frankowej nie jest przełomowe, jednakże wskazuje na utrwalenie linii orzeczniczej w sprawach frankowych.

W wyroku potwierdzono, że frankowicze mogą podnosić roszczenia do już spłaconych kredytów we frankach. Ponadto TSUE wskazał, że przepisy prawa krajowego nie mogą prowadzić do równego podziału kosztów (strat) unieważnienia umowy kredytu pomiędzy bankiem a kredytobiorcą. Rozwiązanie takie byłoby sprzeczne z odstraszajacym działaniem przepisów ochrony konsumenckiej prawa europejskiego.

Ponadto zdaniem TSUE sąd krajowy nie ma możliwości weryfikowania zdolności finansowych kredytobiorcy w kontekście podejmowania decyzji o unieważnieniu umowy.

Omawainy wyrok jest oczywiście odmiennie interpretowany przez sektor bankowy. Wyrok ten nabiera jednak szczególnego znaczenia w kontekście możliwości uchwalenia ustawy regulującej problem nieważnych umów frankowych. Zdaniem wielu ekspertów niniejszy wyrok znacznie ograniczy możliwość odgórnego uregulowania przewalutowania umów. Inną sprawą jest, że dalej nie waidomo, czy i w jakiej postaci zostanie uchwalona ustawa regulująca kredyty frankowe.